Niat Puasa Enam | Kelebihan Dan Keistimewaan [Puasa Enam Di bulan Syawal]
Cepatnya masa berlalu dan
hari ini sudah 6 Syawal, ramai sudah pulang ke bandar untuk bekerja,
Esok tamatlah sudah aku bercuti dan akan pulang ke Kota untuk mencari
rezeki untuk mengisi perut..hehe.. Apapun aku nak kongsi artikel sempena
bulan Syawal yang mulia ini iaitu Puasa Enam Hari di bulan Syawal iaitu
Fahdilat, Kelebihan dan Niat Puasa Enam.. Moga artikel ini memberi
sedikit Ilmu dan moga boleh diamalkan oleh kita semua...Selamat Berpuasa
Enam...
Oleh : Mufti Brunei
(Dengan
nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut
Baginda).
Bulan Ramadhan yang baru saja berlalu selain
banyak membentuk dan mendidik kita, memberi peluang pula bagi kita
merebut pahala berlipat ganda sekaligus meningkatkan keimanan serta
ketaqwaan.
Kini dengan tibanya bulan Syawal iaitu bulan
kembali kepada fitrah, boleh menjadi pengukur sejauh mana bulan Ramadhan
yang baru saja berlalu telah memberi kesan dalam jiwa kita.
Kalau
di bulan Ramadhan kita biasanya merebut peluang untuk mengerjakan
amalan-amalan sunat seperti sembahyang Tarawih, Witir, bertadarus atau
membaca al-Qur’an, bersedekah dan sebagainya, adakah di bulan-bulan
selepas Ramadhan kita akan meneruskan amalan tersebut?
Antara
amalan-amalan sunat yang menjadi rebutan para salihin di bulan Syawal
ini ialah amalan puasa sunat enam. Apakah dia puasa sunat enam itu?
Definisi Serta Fadhilat Puasa Enam
Puasa
enam ialah puasa sunat yang dikerjakan sebanyak enam hari di bulan
Syawal. Ianya sunat dan lebih afdhal dikerjakan secara berturut-turut di
awal bulan Syawal iaitu bermula dari 2 haribulan Syawal, dan boleh juga
dikerjakan secara berselang-seli ataupun dikerjakan bukan pada awal
bulan Syawal.
Puasa sunat enam ini sangat besar fadhilat
serta ganjarannya, diriwayatkan daripada Abu Ayyub Al-Anshari
Radhiallahu ‘anhu, beliau telah berkata bahwasanya Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya:
“Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan, kemudian diikuti dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, adalah (puasanya itu) seperti puasa sepanjang tahun.”
(Hadits Riwayat Imam Muslim)
Mengerjakan
puasa sunat sebanyak enam hari di bulan Syawal di samping mengerjakan
puasa fardhu di bulan Ramadhan diibaratkan seperti berpuasa sepanjang
tahun berdasarkan perkiraan bahawa setiap kebajikan itu dibalas dengan
sepuluh kali ganda. Oleh itu disamakan berpuasa di bulan Ramadhan selama
29 atau 30 hari dengan 300 hari atau sepuluh bulan berpuasa dan puasa
enam di bulan Syawal itu disamakan dengan 60 hari atau dua bulan
berpuasa. Maka dengan itu genaplah ia setahun. Ini diperkuatkan lagi
dengan sebuah hadits riwayat Tsauban bahawa Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya:
“Berpuasa sebulan (di bulan Ramadhan itu disamakan) dengan sepuluh bulan berpuasa dan berpuasa enam hari selepasnya (di bulan Syawal disamakan) dengan dua bulan berpuasa, maka yang sedemikian itu (jika dicampurkan menjadi) genap setahun.”
(Hadits Riwayat Imam Al-Darimi)
Apa
yang dimaksudkan dengan penyamaan di sini adalah dari segi perolehan
pahala iaitu seseorang itu akan mendapat pahala seperti pahala yang
didapatinya dari puasa fardhu. Jadi, pahala mengerjakan puasa bulan
Ramadhan dan puasa enam adalah sama dengan pahala mengerjakan puasa
fardhu sebanyak setahun.
Hukum Dan Kedudukan Orang Berpuasa Sunat Menghadiri Jemputan Rumah Terbuka
Amalan
berziarah atau berkunjung-kunjungan di Hari Raya Aidil-Fitri sudah
menjadi adat bagi kita. Tuan rumah sudah pasti menghidangkan berbagai
jenis juadah khususnya ketika mengadakan majlis rumah terbuka atau yang
lebih biasa disebut dengan "open house".
Bagi mereka yang
sedang berpuasa sunat enam, ini adalah satu dilema yang sukar dielakkan
di hari raya ini, apatah lagi jika tuan rumah itu mengkhususkan
jemputannya di waktu siang. Sehinggakan ada yang menjadikan alasan
berpuasa sunat itu untuk tidak menghadiri jemputan ataupun menjadikannya
alasan untuk tidak berpuasa enam.
Perlu diingat bahawa
berpuasa bukanlah tiket serta alasan untuk tidak memenuhi jemputan. Ibnu
Umar Radhiallahu ‘anhuma misalnya, tetap memenuhi jemputan walaupun
beliau sedang berpuasa. Dalam satu hadits riwayat Imam Muslim, Abu
Hurairah Radhiallahu ‘anhu telah berkata bahwasanya Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya:
“Jika dijemput seseorang daripada kamu ke (majlis) jamuan maka hendaklah dia memenuhinya. Jika dia sedang berpuasa maka doakanlah tuan rumah itu, dan jika dia tidak berpuasa maka hendaklah dia makan.”
(Hadits Riwayat Imam Muslim)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan