Panduan Asas Pengurusan
Fail
Manual ini dikeluarkan hanyalah sebagai
dasar Panduan asas untuk, pembaca memahami sistem surat dan fail yang biasa
diamalkan di Organisasi dari masa kesemasa.· Didalam menyatakan pembentukan format fail yang baik perlu kepada beberapa aspek seperti berikut :-
· i) Nombor Fail
ii)
Jenis Induk atau pecahan
iii)
Tandatangan Pegawai Memohon.
· Fail yang hendak dibuka perlu mengandungi :-
i)
Kertas Minit
ii)
Tali Fail
iii)
Tajuk Fail
iv)
Nombor Fail
v)
Kad pengedar
· Semua surat-surat yang diterima hendaklah disusun mengikut
susunan tarikh dan masa. surat-surat tindakan jawapan pula seboleh-bolehnya
mengikut tatatertib Nombor folio iaitu menyusuli surat terima,setelah itu boleh
dituliskan folio dan minitnya seperti peraturan berikut :-
· i) Surat Keluar - Dakwat Hitam
ii)
Surat Masuk - Dakwat Merah
iii)
Odit - Dakwat Hijau
iv)
Surat Dalaman - Dakwat Hitam
· a) apabila surat sudah berada ditangan pegawai bertanggongjawab
hendaklah membaca surat tersebut serta fahamkan isi kandungan dan pastikan
surat itu lengkap dengan tandatangan,tarikh dan lampiran.Jika didapati tiada lengkap
hendaklah ditolak penerimaan surat tersebut.Tidak Sah.
· b) Setelah itu semak samada surat itu ada kaitan dengan fail
simpanan yang ada..jika tiada hendaklah dibuka fail baru iaitu ..menyediakan
nombor rujukan fail,tajuk dan lain-lain yang berkaitan dan di Rekod. Bagi surat
yang ada mempunyai failnya ,maka bolehlah dimasukan kedalam fail dan seterusnya
edarkan kepada yang berkenaan.
· Aktiviti ini hanya perlu dilakukan jika tiada fail untuk surat
yang diterima atau perkara-perkara yang baru dan perlu dibuka fail baru.
a)
Sediakan kulit fail baru,dan lipatkan kulit fail mengkut kesan lipantan
b)
Gunakan penebuk lubang.tebukan satu lubang satu inci dari atas dan satu inci
dari tepi tulang fail.
c)
Kemudian masukan tali hijau melalui tebukan yang tadi itu.
d)
Setelah itu masukan kertas minit kedalam fail bahagian kiri,setelah ditebuk
lubang pada kertas minit.Tebukan lubang itu hendaklah satu inci dari atas dan
satu inci dari terpi dikedua-dua penjuru atas.
e)
Selepas itu berikan nombor failnya.
f)
Semua surat-surat hendaklah diletakan disebelah kanan dalam fail .Bagi sistem
dwi fail..anda perlu meletakan fail masuk sebelah kanan dan surat keluar
sebelah kiri folder.
g)
Tuliskan juga catitan ringkas pada kertas minit.
h)
Tuliskan juga tajuk fail.
i)
Disamping itu juga kad pengedar hendaklah dimasukan bersama.
a)
Catitkan dalam kad pengedar bilangan tarikh dihantar dan kepada pegawai mana
dihantar.
b)
Catitkan juga keterangan pergerakan fail pada permukaan depan fail druangan
yang disediakan.
c)
Kemudian barulah boleh fail itu diserahkan kepada pegawai berkenaan dengan
merekod didalam kad pergerakan fail.
a)
Baca surat yang diterima,jika didapati fail yang asal digunakan oleh pegawai
lain,bukalah sub-jacket baru dengan memberi tindakan seperti mana pendaftaran
fail asal.
b)
Catitlah juga atas kertas minit,sebab-sebab di sampul kecil ini perlu dibuka.
c)
Apabila fail asal telah diterima semula masukan fail sub-jacket ini kedalam
fail tersebut dan berikan satu folio baru pada sub-jacket itu kpeada fail asal
tadi dan minitkan.
· Mana-mana kulit fail yang lusuh dan perlukan diganti dengan
baru,maka tindakan berikut perlu dibuat :-
periksa
keadaan fail semasa dalam pergerakannya,jika didapati lipatannya koyak,kotor
dan didapati perlu diganti baru hendaklah dilakukan dengan : -
i)
mengeluarkan segala kandungannya,kemudian gantikan dengan kulit fail baru.
ii)
Sesudah itu,salin semula nombor fail dan tajuk fail dan semua maklumat yang
terdapat dikulit fail tersebut.
iii)
Kandungkan semula segala kandungan kedalam fail berserta dengan kertas
minitnya.
Menutup Dan Menyimpan Fail-Fail Yang Tidak Memerlukan Apa-Apa Tindakan Lagi (Fail Mati)
a)
Pastikan kandungannya benar-benar tidak mempunyai perkara yang perlu diambil
tindakan.Perkara ini boleh dipastikan dengan mendapatkan pengesahan dari
pengguna atau pegawai bertanggungjawab.Setelah disahkan barulah boleh fail
tersebut ditutup.
b)
Simpan fail-fail lama mengikut Kumpulan dan siri nombor failnya..
c)
Ubah siri nombor mengikut susunan serial yang bersesuaian seperti contoh
30/0001 (30 adalah kod kumpulan dan diikuti nombor sirinya).
d)
Rekod hendak dibuat berasingan dengan daftar aktif dan memansuhkan rekod ini
dari fail daftar aktif.
i)
Apabila terima fail untuk SDP,semak arahan untuk SDP.
ii)
Catitan arahan dalam kertas minit,seperti nama,jawatan pegawai yang mengarahkan
SDP itu.
iii)
Masukan dalam Pigeon Hole atau tempat simpanan bagi tarikh yang
berkenaan.Pigeon Hole ini kalau digunakan hendaklah tiap-tiap satu lohong
ditarikhkan secara mulai dari 1hb hingg 31hb.
iv)
Pastikan fail-fail yang di SDP dikeluarkan pada hari yang dimaksudkan itu dari
Pigeon Hole.
v)
Fail tersebut mungkin telah dikeluarkan sebelum daripadanya dan berada pada
pegawai-pegawai atau sebaliknya,jika didapati tiada, semak dalam doket
pergerakan(Kad edaran fail),untuk mengetahui fail berada dimana atau pada
siapa.
Setelah
diambil tindakan untuk mengambil semula fail tersebut bolehlah diserahkan
semula kpeada pegawai yang memerlukan,catitakan juga didalam gerakan fail
tersebut.
· Kajian tahunan hendak dilakukan keatas rekod semasa dan tindakan
berikut perlu diambil.
a)
Setelah dibuat kajian,hendaklah diasingkan rekod yang kurang aktif dan sediakan
satu senarai untuk rekod-rekod tersebut.Sebagai panduan,rekod kurang aktif
tidak dibuat rujukan lebih dari dua kali setahun.
b)
Sesudah selesai kerja diatas,pindahkan rekod-rekod yang kurang aktif kebilik
fail yang berasingan,dimana seringkali diletakan diatas rak yang tersusun.
c)
Untuk fail-fail yang telah ditutup melebihi lima (5) tahun terdahulu atau lama
hendaklah dikaji semula,samada disimpan lagi atau dibuat proses pemusnahan
fail-fail jika tidak mempunyai nilai-nilai.
Tiap-tiap
pegawai perlu mempunyai float file sendiri untuk tujuan rujukan
persendirian..Bagi Organisasi yang mengamalkan sistem fail berpusat ,fail float
jabatan hendak dibina selari dengan kod fail pusat dan juga pegawai boleh
membuat float persendirian mengikut keperluan organisasi dan tanggongjawab
adalah
perlu diawasi,bahawa pegawai yang membawa fail menyerahkan kepada pegawai yang
sepatutnya dan meminta ian menandatangani penerimaan fail berkenaan
Jika
fail-fail yang dipinjamkan hilang,maka kelalaian pegawai berkenaan patutlah
dikenakan tindakan tatatertib kerana kecuaian.
i)
Fail Rahsia - Warna merah
ii)
Fail Sulit - Warna Hijau
iii)
Fail Peribadi
a)
Bahagian Pegawai Executive Keatas - Warna Merah Jambu
b)
Bahagian Kumpulan Biasa - Warna Kuning
iv)
Fail Am (terhad) - Warna putih
v)
Sampul Kecil - Warna putih
Organisasi
hendaklah mengadakan fail-fail peribadi Pegawai/Kakitangan dengan menggunakan
jenis fail peribadi.Jika Organisasi besar,fail peribadi perlulah diadakan di
Unit Pentadbiran disamping Jabatan/Seksyen.
Kerja-kerja
persuratan yang melibatkan tindakan perkara-perkara persuratan am,hendaklah
menggunakan fail am.
Khas digunakan untuk
tindakan surat-surat serta tindakan sulit pengurus,pegawai kanan yang terlibat
dengan polisi.
Khas
digunakan untuk tindakan perkara perkara yang tidak membahaaya keadaan jika
maklumat yang disimpan itu bocor.
Untuk
surat-surat biasa yang dismpan untuk sementara waktu sehingga fail asal
dijumpai atau dikembalikan
· Sistem ini hendaklah sekurang-kurangnya mempunyai perkara berikut
;-
i)
Nama Kod Pendek Organisasi
ii)
Nama Kod Pendek Jabatan/Seksyen jika ada
iii)
Tajuk Indek Perkara Utama.
iv)
Perjenisan Perkara kedua.
v)
Pecahan Perjenisan Perkara ketiga @ seterusnya
Contoh
XXX/2.04/i -1
XXX
= Nama Kod Organisasi
/2.
= Kod Kumpulan - contoh Pengurusan Pejabat
04/
= Kod Perkara - Contoh Tempahan Bilik
i
= Kod Pecahan - Mesyuarat Utama
1
= Jilid Fail = Jilid Satu
Fail
dimaksudkan xxx/2.04/i -1 = Tempahan Bilik Mesyurat Utama
Cara Kendalian
Sistem Fail
Semua
surat keluar perlulah menggunakan fail dan pastikan semua surat yang dikendalikan
adalah selaras dengan tajuk fail yang dimaksudkan,dengan cara ini memudahkan
mengesan surat-surat berkaitan pada masa akan datang.
Sistem Rekod
Berkomputer
Bagi
organisasi yang menggunakan sistem berkomputer,hendaklah memastikan semua
kandongan surat perlu ada didalam data komputer bagi memudahkan jejak surat
dilaksanakan..Dipasaran terdapat juga jenis optical scanner dimana susun atur
data capture hendaklah selaras dengan fail fizikal yang ada .
Bagi
rekod-rekod yang memerlukan simpanan di Arkib Negara,rekod-rekod boleh dibuat
rujukan dengan berdasarkan Akta dimaksudkan
Bagi
rekod-rekod kerajaan,rujukan boleh dibuat kepada Arkib Negara untuk mendapatkan
maklumat lanjut
Tiada ulasan:
Catat Ulasan